lördag 9 oktober 2010

Mate

Mitt samröre med Sydamerika och mina underbara vänner från denna del av världen, har gjort att jag är en sucker för Mate. Yerba Mate kallas det också på sina håll, och svinbilligt som det är i t.ex. Chile och Argentina, lika dyrt är det att få tag på i Sverige (alltså det kostar ju inte guld men man måste hålla på och beställa osv).

Nåja, jag dricker det istället för kaffe, i början kanske främst pga sina grymma egenskaper (stimulerande men på ett helt annat sätt än kaffe, antioxidanter mm), men nu också för att jag tycker det är himla gott.

Många dricker med socker men jag tycker det är bättre utan. För att dricka mate behöver man emellertid en bombilla, min har följt mig från Argentina och är sådär lagomt ren och fin efter ett antal år. Det går att sätta den torra maten i en sån tesil med, men jag tycker inte det blir lika bra. Dels för att den är väldigt finfördelad, dels för att själva grejen är att man ska ha bombillan i botten, mate över, katt vatten så att maten kan stå och dra en stund, och så fylla upp med hett vatten. Sen kan man fylla på med vatten flera gånger, allt eftersom man suger i sig.

Ni borde verkligen läsa här om mate och allra helst köpa det, för det är (enligt min mening) mycket bättre än kaffe och har dessutom bättre effekter på kroppen. Jag gillar House of teas mate bäst, av de sorter jag hittat i Sverige, men vid nästa resa till den där underbara kontinenten i väst ska jag köpa med mig ett lager hem. Hur kan jag låta bli?

Mate Green - Yerba Mate - Yerba Maté - Yerba Mate Blad - Hierba Mate - Mate
Yerba Mate är en dryck med ursprung i Sydamerika och anses vara nationaldryck för flertalet av dess stater. Enorma mängder av Mate konsumeras i Sydamerika.

Denna dryck brukas ursprungligen i en kalebass, ett kärl skapad av en urgröpt frukt med ett hårt skal. Seden kommer från urinvånarna, indianerna i Sydamerika. En bombilla används som sil, ett slags metallsugrör med små hål i botten.

Mer om Yerba Mate:

Yerba Mate har en stor mängd stimulerande ämnen förutom koffeinet som t.ex. teofyllin och teobromin. Detta i större mängder än kaffe och te innehåller.

Den kemiska sammansättningen sägs balansera ut effekten av koffeinet och ta ut en del av koffeinets negativa effekter. Många upplever inte samma nervositet och oro som efter kaffe.

Mate innehåller en stor mängd olika mineraler, antioxidanter, och saponiner i höga doser. Magen påverkas inte negativt på samma sätt som kaffe. Mate Green stimulerar matsmältningen och gallan, ökar fettförbränningen, höjer kroppstemperaturen, verkar uppiggande vid mental och fysisk trötthet.

Smaken blir inte bitter när det får dra länge, och vid traditionellt bruk med kalebass och bombilla fortsätter man bara att hälla på vatten gång på gång på samma blad.

Smak: Denna dryck en stark karakteristisk smak av grönska och är mycket uppiggande.

Beredning: Mate görs lämpligen i kalebass, där man fyller kalebassen till hälften med Mate och sänker ner bombillan - sugröret, häller på lite kallt vatten och låter den dra ett par minuter, varefter man häller på 70 gradigt vatten upp till bredden av kalebassen och dricker upp drycken. Man kan hälla på vatten igen ca 8 ggr.

Jag är egentligen en ganska skeptisk och ifrågasättande person, men mate är skikkelige fine greier!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar