fredag 1 oktober 2010

Dagens insikter

  • Det är roligare att arbeta som hjemmesykepleier här än i Bergen. Liiite mer systerjobb, såromläggningar, iallafall något blodprov, blodtryck och lite mindre blöjor och duschningar. Men inte närmelsevis lika roligt som hemma, men omväxling förnöjer. Pengar till Venezuelaresa förnöjer!
  • Man kör närmare 7 mil/dag när man har den långa rutten. Vägarna är tokigt smala och folk kör som att de stulit bilen. Det kan vara upp emot 20 minuters körväg mellan patienterna, vissa bor längst uppe på fjället vilket är okej nu med fyrhjulsdriven bil, men jag undrar hur de gör vintertid...
  • Har en minut till affären, två minuter till jobbet. Sisådär lagom. Sen är det dock slut med aktiviteter i denna lilla by, haha. Eller hm, ska visst finnas ett solarium med, men alla jag frågat säger att de aldrig sett någon gå in där. Funderar lite på vad det kan innebära.
  • Man kan hyra kajak, fiskebåt, spön och en massa massa andra friluftsaktivitetsgrejjer.
  • Det finns massor, eller ja massor vet jag inte men allt är ju relativt, med havsörn här. Ibland sitter de bredvid vägen och vilar sig en aning.
  • Att köra bil mellan patienterna är svårt men ett nöje ändå, sjuuuukt vackert uppe på fjällen när man stiger ur bilen.
  • Mr datafix-it är den segaste datafixaren ever. Fortfarande sitter jag i affären.
  • Vi har arbetskläder på jobbet! Åh vad bra det är att slippa använda sina egna kläder, och att få ha sjukhuskläder.
  • Trevliga och tillmötesgående arbetskamrater, märks att det är en liten ort.
  • Lär få jobba mig less om jag vill. På mitt första schema hade jag tre lediga dagar på 3 v, men de sa att det kommer fyllas på efterhand. Idag (dagen efter jag fick mitt schema) har jag 1 ledig dag. Har väldigt många dagpass vilket är rätt segt men bra om man vill ha chans att få en del dubbelpass, dvs stanna kvar över kvällen med.
  • Det är jobbigare än man tror att gå på tur!

1 kommentar:

  1. Det låter som om du har fått koll på läget och du låter nöjd:) Vad skönt att det blev så bra. Ser fram emot när Mr Fix-it fixar internet. Kram och kör hårt (men försiktigt;)

    SvaraRadera