lördag 27 november 2010

Vinter

Kollar på sånt skidhopp (vad heter det egentligen ens?) och har just ätit frukost. Måste tillstå att dagens brasa i kaminen blev sjukt bra. Näver bör inte underskattas. Har sovit sjukt gott och har ett kvällspass framför mig, dagpass imorgon, dubbelpass måndag och dag tisdag, innan båten går från Rysjedalsvika kl 9.40 på onsdag. Lisa åker med samma båt men måndag morgon. Och ja mamma, David hämtar mig. Det var planen iaf. Och ja mamma, du har rätt angående det där med julklappar och det är ju precis det jag försökt säga till dig i flera år, men du köper ju ändå! Eller, egentligen tycker jag det är ganska fint med julklappar, inte en massa dyra saker men bara något litet till de man tycker om. För att man tycker så himla mycket om dem. Men jag tycker bättre om att ge än att få.

Annars är det rätt kallt, -8,5 visade mätaren i bilen på igår. Lägg till en jävligt isande vind på det (och ingen vinterjacka) så får man frysa lite. Men det går ändå hyfsat eftersom min jacka är vindtät och jag har underställ. Som tur var ingen nederbörd ännu så vägarna är torra och inte halkiga.

Hur vi ska göra kring jul är inte riktigt bestämt ännu, vi vill veta att vi får jobba kvällspass de röda dagarna eftersom de vi jobbar för har sådana regler att man inte får storhelgsbetalt förrän efter kl 12.00 på dagen. Jobbar vi då dagpass är det bara tre timmar vi får extra betalt, och då är det inte värt att vara här. Det andra företaget vi haft kontakt med vill ge oss sjukhusjobb men där finns ingen chans till dubbelpass plus att vår kontaktperson är allmänt tjorvig så vi blir lite less på henne. Företaget vi jobbar för nu säger att de kan erbjuda oss annat också, men på ett sätt vore det ju skönt att slippa sätta sig in i ett helt nytt jobb, personalgrupp och omgivning en gång till. Men egentligen så skulle jag nog helst vilja vara hemma över jul, eller jag skulle vilja ha ett annat jobb för det känns lite som att jag slösar kunskap här. Asch, vi får se som sagt, nästa vecka.

Träningen är fortfarande död och nu är det då alldeles för kallt ute med... Igår åt jag en godispåse till lunch och middag, haha, kände att jag behövde sedera mig med något för att stå ut med kvällen och socker kändes som det enda tänkbara alternativet. Vet inte hur jag ska klara mig igenom måndag och tisdag för den delen, är enda sjuksköterskan på plats och kommer att ha jäkligt mycket att fixa med. Mediciner och beställningar inför kommande veckor, sånt som jag egentligen skiter i för jag ska ju hem! Men det ska nog gå bra. Jag förstår inte riktigt hur de tänker här, en sjuksköterska är sjukskriven och de ger de två andra semester i ett par veckor. Folk är i allmänhet sjuka mycket här, men det är kanske inte så konstigt då de varken tillämpar karensdag eller inkomstbortfall vid sjukskrivning. Du har alltså 100% lönetäckning från din första sjukdag. Hoppas oljan aldrig sinar, funderar lite på hur norrmännen ska klara sig då för staten är riktiga mästare på att spendera pengar.

1 kommentar:

  1. Mammor är en konstigt släkte som du kanske förstår. Dom vill väldigt gärna ge presenter/julklappar men vill inget ha själva.

    SvaraRadera