tisdag 23 november 2010

Åtta

Åtta arbetsdagar innan jag får åka hem. Ja, kanske ska man inte börja nedräkningen så här tidigt, men jag tänkte att i brist på intressanta saker att blogga om, vad rör vardagen här, så kan jag ha bloggnedräkning från idag och hela veckan till hemfärd. Kanske bara skriver en rad, kanske skriver långt men ska i allafall försöka skriva något!

Har jobbat tre dubbelpass efter varandra. När de ringde igår när jag redan jobbade så hade jag först tänkt säga nej, men jag var lite för mesig och kanske framförallt lite för girig. Det är pengarna, och då menar jag ENDAST pengarna, som driver mig till att vara här och jobba. Egentligen tycker jag inte om den känslan heller för jag önskar mig hela tiden mer och mer, men jag är också av den åsikten att man kan och bör testa det mesta, allt är en erfarenhet, och jag kommer nog inte att titta tillbaka på den här tiden och ångra mig. Däremot är det mycket möjligt att jag hade tittat tillbaka och ångrat mig om jag inte hade åkt.

Pengar ja, lönen kom igår och på tio minuter brände jag 10 000. Dyr timpenning, haha. Men nu har jag flygbiljetter hela vägen från Kallax till Caracas, där finaste Jany möter mig för att tillsammans resa vidare till Cumaná. Woho! Jag hade ju som sagt önskat att David åkte med mig, men då det inte blir så så ska vi istället åka och lata oss på spa, antagligen i Haparanda. Haparanda är ju för övrigt världens fulaste stad men något gott har det multinationella företaget i allafall fört med sig och det är spa-hotellet Cape East. Så eftersom jag fyllde år i november, han fyller i januari och det är jul däremellan så har vi kommit på att vi ska göra till tradition att inte köpa tingestar till varandra utan att istället lägga pengarna på något vi kan göra tillsammans. Och där finns Midnight Ice, något de beskriver så här:

I Midnight Ice kan du mingla runt i våra olika bastur, bada i poolerna och slappa i relaxen med något kallt att dricka. Du kan också välja att träna i vårt gym eller boka till olika spa-behandlingar för både kropp och själ. Midnight Ice blir vad du själv gör det till.

Entréplan

Bastuområdet är hjärtat i hela spa-anläggningen. Här är temperaturen konstant 40 grader. "Tornedalstortyr" får du på högsta bänkraden där temperaturen stiger till 100°C. I bastun kan du också uppleva snöfall. Vill du ha riktig svalka så rekommenderar vi ett dopp i isvaken längst ner eller en dunderdusch, där 100 liter kallt vatten dundrar ner över din kropp. En lugnare upplevelse ger Stenbastun med behaglig värme och luftfuktighet. I Upplevelseduscharna väljer du själv värme, doft och ljus. Från bastuområdet kan du även kliva ner och simma ut i den stora tempererade utomhuspoolen.

Mellanplan

På andra bastuplanet finns Ångbastun med nästan 100% luftfuktighet och doft av eteriska oljor. I den finska saunan med trälavar kan du uppleva traditionellt bastubad med lövruskor, men också den tyska basturitualen Aufguss med ångor och dofter. Svalka får du på den anslutande terassen med utsikt över Torne älv.

Övre plan

På Skydeck finns möjlighet att njuta i avskildhet med pooler och Loveseat, designad av Karim Rashid. Vintertid kan du beskåda norrskenet och på sommaren lyser solen både dag och natt. På takterassen finns relaxmöjligheter och en uppvärmd pool.


Naturligtvis finns det också olika spabehandlingar och femrätters i restaurangen, men vi får se vad vi lägger pengarna på. Jag som kände mig lite rik igår känner mig plötsligt inte lika rik längre efter biljettshoppandet och tanken på de tråkiga räkningarna som ligger hemma och väntar på att betalas. Men det ordnar sig, även om vi "bara" bastar och simmar så kommer det bli alldeles utmärkt, och jag får dessutom chans att svänga in på Naturkompaniet Outlet som helt strategiskt placerats däruppe i shoppingens nya mecka. Det vill nog David med, om jag känner honom rätt.


Nu ska jag gå ner och ordna mig frukost, har kvällspass ikväll och hoppas, hoppas på inte alltför många dubbelpass denna vecka. Visst, för pengarnas skull är det ju bra men dagarna går så snigelsakta när man jobbar både dag och kväll, tycker det borde vara tvärtom, att det går snabbare om man har saker att göra, men det känns inte så. Även om mitt jobb till 90% är övervägande lättsamt så bli jag utpumpad av att aldrig få pausa. Haha, när "vanliga" arbetspass känns som rena semestern, fatta vad det gör för arbetsmoralen! Kommer ju vara superarbetaren när jag kommer åter till 3A, för jag har bestämt mig att det är dit jag vill. Behöver jobba och få erfarenhet och inte stressa med vidareutbildning redan nu, i det här yrket är utbildningen viktig men erfarenheten allt. Och jag längtar till PÄS!

2 kommentarer:

  1. Ah vad det där kommer att bli härligt. Längtar så. Efter dig med.

    SvaraRadera
  2. Så kloka ni är. Det finns ingen anledning att köpa presenter/julklappar åt varandra, det är ju bara att byta pengar. Hoppas ni får riktigt trevligt.

    SvaraRadera