lördag 15 januari 2011

Utstirrad av en leguan

I torsdags startade vi dagen med en liten rundtur i bil, vi tittade på en fin kyrka, ett litet museum och sedan på ett gammalt fort som hör till stadens historia. Kika på bilderna på facebook! Cumanás stora museum är av Chavez omgjort till politiskt centrum, så där finns inga utställningar att se längre, men i den gamla delen av staden med alla sina färgglada små hus hittade vi två små galleri. Sedan åkte vi till hotellet där Sergio och Mili är delägare i. Vi badade lite, solade, vilade och hade det skönt vid poolen. På hotellområdet bodde en massa leguaner, de var skithäftiga och ni kan kika på en av dem i mina foton på fejjan. En av dem spatserade upp till oss och satt länge och stirrade skeptiskt på oss, man kunde tro att den ätit glosoppa eller något.

Vi var hemma vid tre och åt en sen lunch, sedan var vi bjudna till tio Raul på en massa god mat och dricka. Vi prövade en Absolut Vodka Mandarin som Pierre hade köpt till Raul, men jag har fortfarande ganska jetlagad och trött så det blev inte mycket alkohol och en tidig kväll. Vi skulle dessutom upp vid sex igår för att åka till Mochima, en nationalpark som består av en massa öar med fina stränder. Mer om detta i nästa inlägg.

Det är lite knepigt med växlingskursen här. Den här informationen är inte så himla intressant men jag skriver mest så att David kan vidarebefordra informationen till Martin som reser till Venezuela på måndag. Man förlorar massor på att betala med Visa (förutom en stor risk för stöld) eller på att växla på de bankkontor som finns på flygplatsen. Det är en enorm skillnad, officiella kursen är ca 4 bolivares för 1 dollar medan den inofficiella är 8 bolivares för samma. Alltså det dubbla. Det smartaste är att ta med sig dollar/euro och växla svart, och vad jag förstår är det dessutom säkert så länge man inte är dum och drar iväg med någon. Men Martin nämnde att de skulle möta en chaufför på flygplatsen i Caracas och då skulle jag ha med mig dollar/euro och växla med honom, eller iaf höra med honom för den svarta växlingsindusttrin är enorm så att han inte skulle veta är nog inte troligt. Jag hade med mig euro då det är enklast för Janys pappa som jag växlar med, om "banken" ska resa på besök i Sverige i framtiden. För övrigt är det enkelt och bra för mig här, då jag får ca 10 bolivares för 1 euro vilket betyder att 10 bolivares är ungefär detsamma som 1o kronor. Skitbra tycker jag, det är så förvirrande att räkna om valuta dagarna i ända!

Nu blir det lunch!

1 kommentar:

  1. Det funkar bra att du lägger upp bilderna på fb. Leguanen var ju riktigt söt.

    SvaraRadera