söndag 23 januari 2011

Santa Inez

Jo, jag glömde ju att vi i fredags kväll var i stan och kikade på någon fest/hyllning/vaddetnukallas till Cumanás skyddshelgon jungrun Santa Inez. Jag har aldrig riktigt fattat var alla de tusentals jungfrur som skyddar alla latinamerikanska städer kom från, för även om jag inte är bibliskt påläst så hade jag liksom för mig att det var en jungfru och hon fick Jesus. Inte flera tusen. Men Ale förklarade lite snabbt så jag slapp känna mig förvirrad.

Nåja, den 21a januari var då denna Santa Inez dag och de höll mässa. En massa pompa och ståt med militärer och tv och brandmän osv, och efter mässan bar de ut "Santa Inez" (statyn alltså) och placerade henne på en vagn med massa blommor. Sedan körde de runt den stackars statyn i stan, innan det var dags för det jag antar både religiösa och mindre troende hade väntat på: festen! Bomber och granater, fyrverkerier och en massa salsa på det. Hela natten. Och så lite fler fyrverkerier där vid 02-tiden, av vilka jag vaknade skräckslagen haha. Lät som att det var krig ute. Men inte det, bara venezolaner som firade sin jungfru. Så kan det vara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar