torsdag 17 februari 2011

Kvællsvakt

Tænkte så hær på kvællskvisten berætta lite kring vad jag gør en arbetskvæll. Kan næmligen inte lite på att internet fungerar i Torsken. Ær totalt nollstælld øver hur jækla svårt det kan vara att få ett internet att fungera bra. Det har liksom inte fungerat alls eller så bara ibland, sedan i slutet av september nær jag først kom hit. Och då har de verkligen "kæmpat" før att få till det. Så många problem kan ju inte finnas. Ja ja, ingen ide irritera sig. Bilder får ni dock først nær Torskennætet bestæmmer sig før att samarbeta igen.

Okej. Jag børjar klockan 15, och det førsta jag gør ær att få rapport. Ofta ointressant och ganska onødig sådan, kring patienter jag inte ens ska træffa under kvællen. Sedan ær det egentligen ganska lugnt i ett par timmar, eller mer. Jag lallar på inne i medicinrummet, kokar kaffe, delar dosetter, delar ut medicin till någon som har något speciellt. Kring 18 har jag ett par insulin att ge, sedan kør jag ut på kvællens runda. Tidigare var den mycket længre men många har fallit bort, flyttat in på boende etc, så jag har det væl inte stressigast i værlden om vi sæger så... Hælsar på en gullis dær jag egentligen inte gør så mycket men alltid blir bjuden på læsk, en frukt och ett klistermærke av ett djur (haha, jag har hur många som helst nu!). Ibland ska jag bara ta fram en inhalation och skriva min kråka på ett papper, ibland bara leverera medicindos. Ibland bara, hælsa på. Nåja, efter min runda som ændå tar en stund, men enbart før att avstånden ær så långa, så åker jag tillbaka till Eiklund. Fortsætter med medicinutdelning, hjælper ett par som annars klarar sig sjælv bara på med pyjamasen. Øgondroppar, inhalation, kanske smørja ben. Och nu sitter jag hær och væntar på att de sista minuterna ska gå, innan jag får bya om och knata de 150 meter jag har før att komma hem till Torsken.

Inget betungande kvællspass! Det ær mer "ssjukskøterskejobb" (tycker inte om det dær ordet eller den dær uppdelningen egentligen, men kan inte komma på något bættre) dagtid dock, men till 95% vældigt moderat arbetsbørda. Inget spænnande heller, men jag vet att jag har både betungande, stressigt och spænnande framfør mig hemma på 3a, så jag klagar faktiskt inte denna gång. Missførstå mig inte, jag tycker mitt jobb hemma ær MYCKET roligare och framførallt mer lærorikt och givande. Och jag ær i længden mycket hellre hemma, av den samt många andra anledningar!

Nu vet ni lite om vad jag pysslat med den hær kvællen, men eftersom ingen någonsin (førutom mamna, David och Ale) kommenterar så tænker jag då inte fråga vad ni gjort før kul! Pilutta er! Och kram!

3 kommentarer:

  1. Ditt jobb är lite annorlunda än mitt må jag säga. Idag börjar jag 11.15 och vad jag ska göra då vet jag inte riktigt, men troligtvis är det ett städ och ett inköp. På kvällen från 16.00 är det full rulle fram till ca 20.30. Dock har jag lite kortare sträckor än vad du har. Kram få dig

    SvaraRadera
  2. Jag förstår inte att Nisse alltid är framme när jag skriver något. Kram PÅ dig skulle det ju vara. Njut av "värmen", det var -31 i morse.

    SvaraRadera
  3. Nej jobbigt att kommentera. Men jag läser och ler :) Du skriver avspänt och bra och roligt! Och jag och vi längtar efter att träffa dig snart! Stor kram från Storstan :)

    SvaraRadera