torsdag 3 februari 2011

Gräsänkan funderar

Gräsänka! Jag vet egentligen inte varför det heter gräsänka, men tänker då iallafall kalla mig det just nu. Det låter vuxet och... vuxet, ja.

David är i Jokkmokk på kurs, verkade i och för sig bli lite nöje också då vi var på Systembolaget häromdagen för att han skulle välja ut en whiskey att ta med och bjuda sina kollegor på. Han tyckte inte om mina förslag, eller jag hade egentligen bara ett förslag: Mc'leods! Jag tänkte på McLeods döttrar (snyft, snyft) och att en whiskey med samma namn liksom MÅSTE vara god. David såg det dock inte på det sättet och köpte en annan. Hans förlust! Jag ska då köpa en sådan där och dricka den och snyfta till Mcleods döttrar. Kanske bjuda in Ida med, hon är en än värre Mcleods-snyftare än mig! Men vad ska man göra när ens "bästaserievän" dör då?

Imorgon jobbar jag, och jag längtar! Jobb hela helgen, ett par dagar nästa vecka och sedan hela nästa helg också. Fina 3A med bästa kollegorna! Ibland sjukt stressigt, ledsamt, tragiskt, övermäktigt, men ändå trivs jag och det har nog till syvende och sist med just kollegorna att göra. Sedan tycker jag att det är roligt att jobba som sjuksköterska med, såklart. Jag vet att ni som jobbat längre än mig antagligen tänker att "hon vet inte vad hon pratar om, vänta bara tills jobbet äter upp henne". Eller något sånt. Och jag är övertygad om att jag kommer bli leds någon gång, men just nu tycker jag att det är kul och då tänker jag njuta av det. Och förresten, nu har jag jobbat i ett helt år och DET gott folk, det känns helt absurt. Ett ÅR? Vad hände med tiden? Och när ska någon komma på att jag egentligen inte är en riktig sjuksköterska? Haha, det är jag ju. Men ibland känns det mäktigt, och svårt, att identifiera sig med yrkesrollen.

Idag är jag ledig och packar lite inför kommande flytt. Har packat hela fem kartonger och är rätt leds, men har inte ens kommit till helvetesskåpet ännu. Skåpet där alla räkningar ligger i en stor, fet och oordnad hög. Betalda såklart. Men ingen ordning. David är duktig och har alla sina räkningar i en pärm, i bokstavsordning tror jag till och med. Han skrattar åt mitt helvetesskåp, och att det till och med finns oöppnade räkningar där. Men alltså, de är ju som sagt betalda. Man kan ju vara smart och bara kopiera en tidigare betalning i internetbanken, och betala på nytt. Och sen kasta in kuvertet, oöppnat, i skåpet. Fast det tycker inte David att jag ska göra i vårt blivande hem, han säger att han ska köpa en pärm till mig. Jag kanske går med på det, om jag får en rosa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar