lördag 28 januari 2012

Teknik och annan skit

Teknik suger!

Där hade jag egentligen tänkt avsluta inlägget för jag vet inte riktigt hur jag ska förklara detta prekära problem... Men jag gör väl ett försök: Jag är inte intresserad av teknik. Jag är intresserad så till den grad att jag vill att det jag använder ska fungera och det problemfritt, sedan med vilken kvalitet det fungerar spelar mindre roll. Detta leder ibland till oväntade problem, som igår då jag, min bror och min käre sambo åkte till Storheden för att inhandla (enligt mig) ganska onödig och alldeles för väldigt dyr teknik.

En ny dator; fine. En ny dator som är snabb och tyst och har många sådana giggabajtar där man kan spara fina foton; ja det ville jag nog gärna ha. Ingen av de datorer vi haft inom vår ägo de senaste åren hör till den kategorin, och dessutom har jag gett bort en då vi ju faktiskt inte var i behov av den. För att få införskaffa en sådan var jag dock tvungen att lätta på kravet gällande ingen tjock-TV. Till min stora bedrövelse! Men men, livet är ett givande och tagande. Så, vi begav oss till Luleå, jag med den naiva idén om att det nog inte skulle behöva bli så himla dyrt, ändå. LÖGN! Dyrt som tusan blev det. Enligt mig. Enligt andra, som gillar teknik, blev det nog billigt som fasen och typ hälften av vad en "bra" TV kostar. Nåja.

Det som i alla fall är mest störande, är att trots att/på grund av att vi lade en massa pengar/kom undan billigt (schizofrent detta?) så tycker jag inte att grejerna är klockrena. Ändå. Jag som inte ens gillar teknik! Men för att återgå till tidigare nedplitade sanning, jag köper gärna min TV på reprisen och har då inga direkta krav på den förutom att man eventuellt ska kunna urskilja vad som visas i rutan när man bestämt sig för att se något. Men när jag har betalat så att jag anser att det svider för skiten så vill jag ju att den ska vara klockren! Här inser jag ju dock att problemet snarast ligger hos mig, att jag inte inser förhållandet pengar - kvalitet i detta fall korrelerar kraftigt.

Nåja. Datorn är snabb som fasen och har massor av giggabajtar där alla fina foton ska in. Mer än det och surfning ska vi ju inte ägna oss åt, jo kanske helt lagligt ladda ned någon film. Och koppla den till den berömda TV:n, som emellertid ännu inte vunnit min uppskattning. Men jag sa faktiskt till David igår när vi började se en film att "Åh, det känns ju roligare att se på TV nu". Hemskt jag vet, och jag skäms något, men filmupplevelsen förhöjdes faktiskt något. Men så jäkla bra kan inte TV:n ha varit för jag somnade ändå en halvtimme efter filmen börjat... En dyr TV borde förhindra avsomning från film, tycker jag!

Kontentan är väl att jag tycker att det finns mycket annat att lägga pengarna på än teknik. Resor är väl det som jag framförallt drar paralleller med, eftersom båda i mina ögon utgörs av ren underhållning, till största del. Och jag reser hellre. Men jag gillar vår dator... Och i ärlighetens namn hade vi väl inte tagit oss så himla långt på de här pengarna, en veckas charter i Europa ungefär. Eller en långhelg i Barcelona... Paris! En grekisk strand... Waaah! Undrar om David vill lämna igen TV:n, måste gå och fråga honom numeddetssamma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar