måndag 30 januari 2012

Hygienkontot

Mitt hygienkonto har gått från att vara alldeles för väl tilltaget till att kanske kosta lite väl lite... Förut lade jag en hel del pengar på bra (?) hud- och hårprodukter som följaktligen kostade därefter. Det är ju till exempel inga problem att hitta en ansiktskräm som kostar sidådär 500-600 spänn för en liten burk. Ofta är de ju dryga och räcker länge, men ändå... och så måste man ju ha två, plus en rengöringskräm för ett par hundra, och kanske ett ansiktsvatten. Katching så hade 1500 :- gått...

Sedan vet jag väl inte heller hur bra och naturliga många av de här produkterna egentligen är, det är ju såklart svårt att säga men jag kan inte påstå att jag märkt någon direkt skillnad. Det som däremot gör skillnad, är ju vatten, vila och minimera sol och fest. Sol tycker jag är lite svårt under sommaren då vi har så pass lite soltimmar och man gärna vill vara ute när det går, och då tycker jag faktiskt att det är lätt värt att köpa i alla fall en bra ansiktskräm med solskyddsfaktor, helst 20. I övrigt har jag som sagt ett väldigt avskalat hygienkonto då jag dessutom började få lite panik över all skit och tillsatser som faktiskt finns i de flera produkter.

Jag skrev redan förra året om Weledas mandelolja som man kan ha i ansiktet, bland annat, men hittade för någon vecka sedan ett ännu bättre alternativ på apoteket, deras kallpressade mandelolja för 57:-! Lite billigare än Weledas, för 299:- eller vad den nu kostar. Den kan man, förutom att med fördel sova med, använda som giftfri sminkborttagning/rengöringsolja.

Kanske inte världens sexigaste förpackning men bra är den!

Utöver det så är olivolja i duschen sjukt bra för att slippa vara torr. Mjuk som en bebis blir man! Vissa tycker ju att olivolja luktar lite funky men då kan man köpa en sådan eterisk olja på hälsokosten och bara droppa ned en droppe i själva olivoljebehållaren, eller så. Kan ju inte påstå att det är därför men har i alla fall inte fått en bristning under graviditeten och gnor in mig med olivolja i duschen varenda dag. Duschar för upplysnings skull bort en del efteråt så att det mer känns som att man smort in sig än badat i olja, och akta håret om ni inte har väldigt torrt hår! Orkar man inte svabba runt oljan så använder jag till och från också ett organiskt body butter som inte luktar så mycket, tycker att Body Shops luktar lite väl starkt många gånger och de är allt annat än organiskt framställda. Fastän hela företagets approach flörtar med det intrycket.

Sedan var det det här med håret då. Mitt hår är ju lockigt, väldigt torrt och kräver en jäkla massa produkter för att få fina lockar. Produkter som knappt fungerar ändå, och dessutom kostar massor. För att inte tala om de där gifterna. Så förra hösten/vintern började jag köra med balsammetoden, dvs att aldrig tvätta håret med schampo, och vilken sjuk skillnad det blev! De första veckorna kändes ju håret lite flottigt men efter ett tag försvinner den känslan, då hårbotten ställer in sig på att producera mindre fett eftersom man utan schampo inte torkar ut den på samma sätt. Nu behöver jag i stället inte använda en enda hårprodukt, tvättar med en liten skvätt balsam, torkar håret i turban och kramar sedan igenom det och sen är det klart! Helt otroligt snabbt och billigt. Fast just under vintern brukar jag smacka in lite sådan anti-friss kräm i topparna med, när jag ändå kramar igenom det, kanske var tredje dag eller så. Sedan klipper jag mig hos frisör ca en gång per år med, resterande gånger själv eller med hjälp av någon. Mycket bra (?) och billigt! Speciellt när David rakade skallen åt mig, det måste jag göra om någon gång. Fast den största anledningen är att jag är lite rädd för frisörer, har som svårt att säga att det de tycker jag ska ha inte alls är vad jag egentligen vill ha. Plus att de envisas att tvätta mitt hår med schampo, så även om själva klippningen är fin ser jag ju ut som Einstein i minst en vecka efteråt...

Har med allt det här i bakhuvudet börjat fundera på hur naturliga alla bebisprodukter som finns på marknaden egentligen är... Babyolja, hur naturligt är egentligen det? Känns ju som värsta industriproducerade hitte-på-oljan när man läser på förpackningen, finns ju inte en organisk ingrediens och full av animaliska produkter. Är det verkligen det bästa till bebisen, eller vad ska man använda? Hjälp mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar