lördag 28 januari 2012

BF + 2...

...och räknar inte med bebis idag heller. Men håller mig sysselsatt! Har hunnit fira farmor Tora som fyller 85 år på onsdag (den dag som pappa tror att bebisen ska dyka upp). Smörgåstårta och bananstubbe, sen satt jag och gamlingarna och sov. Det var ungefär 100 grader varmt i farfars rum på Roknäsgården, stackars personal som ska försöka jobba där säger jag bara... Men trevligt var det, jag är där för sällan så det känns bra att ha fått fira henne. Den stora ansträngning som en 85-årsdag medförde gjorde ju såklart att jag likt pensionärerna var tvungen att åka hem och vila middag i soffan en stund, sedan har vi också hunnit med en promenad och nu ska vi laga husmanskost i lergryta. Eller David lagar, jag ansvarar för rostade potatisar och morötter, och en champinjonsås. Önskar jag haft kvar lite av all den goda Karl Johan-svampen jag och Boel fann i Hortlaxsskogen i somras!

I övrigt lär väl inte vår lördag bjuda på så många spektakulära aktiviteter och det känns alldeles förträffligt. Och känslan av att det känns förträffligt är nästan ÄNNU bättre, jag är så nöjd med att vara hemma och kanske packa någon kartong, eller städa ur städskrubben, eller varför inte ligga raklång på soffan och spela wordfeud? Där jag för övrigt heter katarula. Så ni som inte lagt till mig vet. Jag gillar mitt hem och jag gillar att vara hemma. Framförallt i vecka 40 + 2.

Fast vår heter Schlemmertopf. Lergryta är för övrigt fortfarande, fastän det fick ett uppsving för något år sedan, ganska underskattat. Fettsnålt sätt att laga mat på, om man nu bryr sig om det, och alla goda smaker och vitaminer blir kvar i grytan. Hel kyckling är nog det vi använder den mest till och det blir ju oftast sjukt gott, men har även prövat göra paella i den en gång. Vilket enligt mig inte blev så lyckat då jag hade helt fel ris som var hårt och äckligt, men det beror nog mer på kocken än grytan. Samt att vi inte diskade grytan direkt utan gick rakt på vinet (var nyårsdagen förra året tillsammans med Kristoffer och Lisa, både jag och David jobbade nyårsafton). En odiskad, porös lergryta med ett gäng räkor i leder obönhörligen till en lergryta som stinker, ja ni får fantisera själva. Men efter många diskningar och mycket skrubbande försvann den oangenäma lukten och Schlemmertopf är åter i bruk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar