torsdag 17 maj 2012

Vägrar

Lovis har under sina tre månader ätit både ersättning och utpumpad bröstmjölk från flaska vid enstaka tillfällen. Eller, det tog någon månad innan hon accepterade flaskan men sedan har det gått klockrent, och hon äter med stor aptit. Ersättning har varit mums och hon har inte haft några problem att växla mellan det och bröstmjölk, eller flaska och bröst. Men nu var det visst slut med det, lagom till sommarkalaset jag hade tänkt gå på imorgon...

Förra veckan, när hon hade ont i magen, tyckte BVC att vi skulle testa ge lite extra utblandad ersättning med en skvätt olja i för att sätta igång magen. Det gjorde vi men under tiden hon åt hände något, en klump olja eller liknande hamnade i halsen. Rädd blev hon iallafall, fick typ panik och VÄGRADE äta mer ur flaskan. Så nu har vi testat ganska många gånger efter det, men nej. Hon VÄGRAR. Har prövat byta innehåll, byta flaska, verkligen prövat (stackars jätteledsna bebis). Men nej. Och hungrig är hon, när till slut det andra alternativet serveras äter hon som en galning och slocknar typ av utmattning. Vi är ju såklart inte dumma med henne, och vi ger oss ju när vi märker att det inte går. Att gå bort och ta en drink är ju heller inte hela världen, jag kan alltid åka dit med bilen mellan typ 20 och 23. Men däremot blir jag lite orolig över att hon ska ha förknippat flaskan med något obehagligt och att det här blir ett problem även i framtiden. Handlar det om några månader till; inga problem då det ändå är en väldigt kort tid av både hennes och mitt liv, men nog vore det skönt om alternativet fanns så att det inte blir ett mer långvarigt problem.

Vi kommer att pröva igen men funkar det inte med lite mjölk i flaskan imorgon under dagen så blir det en kortare kalasvisit helt enkelt. Och så får vi väl fortsätta och försöka nu och då. Tycker att det är fantastiskt att ha kunnat amma utan större problem och har alla planer på att helamma (nä nä jag vet, man "får" inte kalla det helamma om man ger ersättning någon gång, även om det bara handlar om en till två gånger i månaden. Men ni fattar. "Helamma" som att amma varje mål utom något enstaka, ingen stress med smakportioner osv) till hon är sex månader. Men någon gång kommer jag att vilja fasa ut amningen och då vore det ju bra om alternativet med flaska fanns.

Och jag kan ju inte sticka under stolen med att det är skönt att få någon form av egentid någon gång ibland, för det händer inte ofta! Hon är den mest fantastiska ungen men det är inte många minuter under en vecka vi är i från varandra...

Med det sagt tror jag att jag måste kila in och pussa henne där hon ligger i sängen och sedan ska jag se om jag kan bräda Davids bok (ser mörkt ut på den fronten. I natt satt han uppe och läste till kl 03 istället för att sova bredvid mig =)

Tjing!

1 kommentar:

  1. Inga problem börja prova med pipmugg det brukar funka även om flaskan vägras. :)
    /faster Eva

    SvaraRadera