onsdag 24 oktober 2012

Förlossningsberättelse del 1

Den här har jag sugit länge på nu, eller hur? Nej men allvarligt, jag har inte velat eller ens kunnat riktigt fundera på det här under lång tid. Eller funderat är väl precis det jag gjort, till tusen. Och diskuterat med David, vänner, BM på vårdcentalen, ältat och ältat, och NU har jag till SLUT skrivit ned allt som jag kommer ihåg från förlossningen! Och det är inte alls lika jobbigt längre. Och det är mycket lättare att lägga alla "om" och "men" bakom sig nu, nästan nio månader senare. Och jag är glad att jag väntat! Dock är det mycket, mycket som jag glömt, rört ihop, säkert förträngt och bara ignorerat, men så får det vara. Vi hade en plan att notera och skriva ner tider och speciella händelser osv, nu har jag min journal till hjälp och min eventuellt något haltande minne. Men bättre än ingenting! Vill också påpeka att jag skriver för min, Davids och Lovis del i första hand, så ni får ursäkta ingående beskrivningar av sådant ni alls inte vill veta. Alternativt sluta läsa nu! Here we go:


26/1 var dagen D, den beräknade förlossningsdagen! Klart jag var medveten och även inställd på att jag kunde gå över tiden, men som för oss flesta så var ändå den här dagen starten på nedräkningen (som i och för sig redan hade varat i nio månader, så nedräkning nummer två kan man kanske kalla den). Nåja. Den ena och den andra dagen masade sig förbi, som ni kan läsa om ni klickar er längre bak i bloggen, och jag började ju någorlunda ge upp hoppet om att hon någonsin skulle komma… Den 4:e februari, en lördag, åt vi middag hos Stig och Irene, det var (hittills) köldrekord och på kvällen bäddade vi i vanlig ordning ned oss i soffan med katter, antagligen lite godis och Gladiatorerna. Jag somnade i soffan kring 22 och vaknade sedan vid 01, David fortfarande vaken och såg TV. Gick och lade mig i sängen men ganska snart började jag känna värkar (eller vadå värkar, vad var värkar liksom?). Ja, ont gjorde det i alla fall. Gick ut till David i vardagsrummet och sa att nu ska vi nog få vår bebis till slut! Han blev glad och spänd och nervös och säkert lite orolig, precis som jag. Tyckte ju att det gjorde ont, men jag lovar att det gjorde inte det MINSTA ont jämfört med hur det kändes sen. Vi åt i alla fall, fick ett städinfall då jag inte ville lämna stugan ostädad om och när vi skulle få åka, kopplade motorvärmare då graderna nu låg på -37. Hetaste duschen till varmvattnet tog slut, och sen försökte vi gå och lägga oss. Eller vi lade oss, jag förstod rätt snabbt att jag inte skulle kunna sova då någon spettade mig med en påle ca var 8-5:e minut (oregelbundet mao). Övertalade D att sova vid 03 tiden, tänkte att i alla fall en av oss kunde vakna ”pigg”. Och han somnade! Var nog nästan lite förnärmad över att det gick så lätt =)

Klev ur sängen mot morgonsidan, hade väl kanske slumrat sammanlagt en halvtimme. Lade mig i soffan, klockade värkar som fortfarande varierade mellan ca tio och fem minuters mellanrum. Bloggade. Hade ju ställt in mig på att vara hemma så LÄNGE det vara gick, och tänkte minsann inte åka in och sedan bli hemskickad eller skickad till patienthotellet. När jag kom till förlossningen skulle jag stanna där, det var fasiken bestämt. Slempropp. Sugen som fasen på juice och semlor, men David sov ju. Vetevärmare x flera. David vaknar och åker till Bergsviken och handlar semlor och juice och karra. Kring 12 ringde jag FL, fortfarande oregelbundna värkar mellan 7 och 4 min, de tycker vi kan vara hemma så länge det känns okej för oss. Jag har nu redigt ont, kan inte prata mig genom alla värkar men har David som bästa stödet som masserar min onda rygg (ländryggen gjorde så förjävligt ont hela förlossningen, trodde värkar skulle göra ont ”där nere” men icket), värmer vetevärmare som kanske inte hjälper så mycket längre, pratar med mig. Eftermiddagen är lite av ett töcken, och jag har länge känt att den förknippades med rätt mycket ångest. Hur länge skulle det ta? När skulle vi åka, vem bestämmer det? Och hur jäkla kallt skulle det bli, nu var det 40 minus? Trött, trött, trött efter att ha varit vaken… ja, sen lördag morgon bortsett från min tupplur i soffan lördag kväll. Vid 16 beslutar vi oss för att åka i alla fall, känner att det börjar bli för mycket för att jag ska orka hålla ihop själv utan att få veta hur det ”egentligen” går. Vi drar på oss kläder, ut i skymningen och kylan och brummar med fläcken mot Sus.

Fram kommer vi utan fadäser, svårt veta var man ska parkera när det nu är kallare än -40 och vi vet att alla motorvärmarstolpar inte fungerar på parkeringen. Kul försöka starta en bil om någon timme när vi ska åka hem, för någonstans var jag nog ändå inställd på att vi skulle få vända hemåt. Nåja. David släpper av mig vid entren och jag sitter där och väntar på honom, tillsammans går vi genom korridoren där vi gick sist den 30/12 när vi var inne för vändningsförsök (som ju lyckades). Upp med hissen, ringer på, kommer en usk/bm och jag säger att jag har ringt under dagen och att det ”verkar som att jag ska föda barn”. Verkar?? Min idiot, jag kan ju inte ens stå upp när värkarna kommer! Inkommer 17:14 med värkar. Vi får i alla fall komma in i ett undersökningsrum, efter en stund kommer en bm som kopplar upp mig mot ctg:n och gör en undersökning. Öppen 4 cm, vi blir kvar! Vilken lycka, nu jäklar David, nu KOMMER vår bebis! Ont, ont, ont men vi var samtidigt så peppade!





Vi fick ett rum, packade in oss och alla våra vinterkläder, nätbyxor och fulrocken på. Jag ville egentligen bada men vet inte varför jag inte gjorde det för jag erbjöds det. Från och med nu önskar jag verkligen att jag kunde vara mer detaljerad men har inte koll på tider, och längre fram blir det ännu rörigare. Detta var i alla fall kvällen den 5/2, jag och David traskade runt i korridoren ett tag, först utan och sedan med RA-bord. Värkarna blev starkare och starkare, undersökningar och CTG, kurvan gick starkt uppåt och någonstans vet vi båda att bm höftade att bebis skulle vara ute kring 00 samma kväll, så som kurvan såg ut då. Huvudet ligger ovan spinae, har alltså trängt ner en bra bit. Pepp, pepp, aj aj. Bm erbjöd mig lustgas vid 19, vilket jag tackade och tog emot och fick till en början rätt bra lindring av den och tänkte mig nog att jag skulle fixa FL på bara gasen. Kring kl 20 är jag öppen 7 cm (det går snabbt!), huvud på samma ställe. Starkare och intensivare värkar hela tiden, står och går allt jag orkar.  Klockan närmar sig 21 och jag har helvetes ont, redan tidigare har bm frågat om jag vill ha epidural men jag ville avvakta och vänta. David är världens bästa vid min sida. Fortfarande ganska brant kurva uppåt, bm menar att vill jag ha epidural börjar det bli sent så det är nu eller aldrig, jag säger ja kl 20.56. De hänger ett Ringer, 21:15 kommer en narkosdr och lägger EDAN. Minns inte att det gjorde speciellt ont. Fick någon lindring i alla fall direkt efter, men aldrig så att jag kunde vila helt eller tom sova som jag hört många som kunnat. Fortfarande värkar men dovare, på något sätt. Väntar på att bebis ska passera spinae, har ju minsann berättat för David att då kräks man ofta, och huvudet verkar vara nära spinae nu när man tittar på monitorn. Fast där har det ju varit sedan vi kom in?! Kurvan börjar dala något, man ser den förväntade kurvan utifrån hur förloppet startat och den är fin som en skidbacke, men den reella har planat ut och jag öppnas inte mer utan står kvar på 7 cm.

Vad ska hända nu?
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar