måndag 5 mars 2012

Tid!?

Vad tid en bebis tar! Haha. Nog hade jag förstått att det skulle bli annorlunda, och att vi skulle bli tvungna att prioritera på nya sätt, men här gäller det att vara effektiv när minsta lilla stund finns märker jag!

Därför har det följaktligen inte blivit så många inlägg här. Hade det bara handlat om att hänga med Lovis och ta hand om henne hade nog tiden funnits men med flytt och allt vad det inneburit så finns det liksom ingen chans. Eller chans finns det men även en miljon andra grejer att fixa under den tiden.

Imorgon blir Lovis en månad och vi ska på vårt första BVC-besök på Cederkliniken (ja, jag skäms lite, både politiskt och som landstingsanställd). Det blir spännande att se vad hon väger och hur lång hon är. Vi har börjat få några slags rutiner men de kan nog ändras vilken dag som helst igen. Förhoppningsvis ändras hennes skrikiga kvällar då med, det är kinkigt värre på kvällarna med något undantag. Ofta så räcker kinkigheten max fram till 22-23 så det hade ju kunnat vara mycket värre, men det är jobbigt när vi inte kan trösta henne. Misstänker magen då hon verkar svälja mycket luft när hon äter.

Hon somnar ganska sent eftersom hon är ledsen där en stund på kvällen, natten sover hon i sin vagga ovanför vår säng. Vi lyfter ner henne i vår säng när hon ska äta, det är oftast två gånger per natt (vid 01-02 och sedan vid 04-05) och lyfter sedan tillbaka henne i sin egen säng. Hittills går det bra, hon kan vara vaken och ligga själv och svamla tills hon somnar på natten. På dagen är det dock inte lika kul ligga och somna själv.

Hon sover ofta en längre stund under dagen från cirka 11-12 någon gång, upp emot tre timmar och vi har märkt att hon gillar skarpt ligga ute, nerbäddad i voksipåsen i vagnen. Då verkar hon sova bäst.

I ett par dagar har hon suttit en stund i babysittern och flaxat, innan har hon liksom inte haft ro. Och det är inte så långa stunder nu heller men jag försöker sätta mig bredvid på golvet och skaka på den lila flodhästen som händer över henne när hon blir leds, istället för att ta upp henne direkt. Hon blir ofta uttråkad, tror jag, för när skallrorna viftar och låter blir det roligt ligga där igen.

Tutten var ju ingen hit tills vi köpte en Nuk Genius och har övat lite med den, nu gillar hon den men har den bara korta stunder under dagen när hon vill snutta men inte är hungrig. Hon är annars snabb som attan på att hitta tummen eller handen med!

Ögonen är fortfarande bruna men skiftar i blått, så vi misstänker att de blir blåa. Håret blir också ljusare och ljusare.

Ja, det finns nog hur mycket som helst mer att skriva men nu ska jag försöka få i mig något att äta så att vi kommer oss ut en sväng. Idag ska vi gå till mammas lägenhet och vattna blommorna och kanske tar vi en sväng på stan med. Det var nämligen något jag skulle köpa, vad kommer jag dock inte ihåg. Men det kommer väl =)

Ni får en dagsfärsk bild från mobilen tills vidare, har en massa fina i kameran att ladda över men det var ju det där med tiden då!

1 kommentar:

  1. Ja se tiden, evig och ändå så kort, och det vanligaste ordet i alla föräldrars liv. Eller som någon uttryckte det: "Borde avskaffas, bara ett jävla gissel." :) Men mitt intryck av denna blogg är att ni har en bra balans, man försöker så gott det går att kombinera att göra med att njuta utan att bli för stressad. Det ordnar sig alltid ändå :) /Erik

    SvaraRadera